۲۵۰۴
العَدلُ فَضيلَةُ الإنسانِ
۱۲۱۱۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العَدلُ فَضيلَةُ السُّلطانِ.۱
۱۲۱۱۱.عنه عليه السلام ( ـ لَمّا سُئلَ عَن أفضَلِيّةِ العَدلِ أو الجُودِ ـ ) : العَدلُ يَضَعُ الاُمورَ مَواضِعَها، و الجُودُ يُخرِجُها مِن جِهَتِها، و العَدلُ سائسٌ عامٌّ، و الجُودُ عارِضٌ خاصٌّ، فالعَدلُ أشرَفُهُما و أفضَلُهُما.۲
(انظر) عنوان ۴۲۱ «الفضيلة».
۲۵۰۵
العَدلُ وَ الإيمانُ
الكتاب :
الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ».۳
الحديث :
۱۲۱۱۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العَدلُ زينَةُ الإيمانِ.۴
۱۲۱۱۳.عنه عليه السلام :العَدلُ رَأسُ الإيمانِ، و جِماعُ الإحسانِ.۵
(انظر) الظلم : باب ۲۴۱۵.
۲۵۰۴
عدالت، فضيلت انسان است
۱۲۱۱۰.امام على عليه السلام :عدالت، مايه فضيلت حكومت [حاكم] است.
۱۲۱۱۱.امام على عليه السلام ( ـ در پاسخ به اين پرسش كه: عدالت برتر است يا بخشند ) فرمود : عدالت، هر چيزى را در جاى خودش مى گذارد و بخشندگى امور را از جهتشان خارج مى سازد؛ عدالت، سياستى فراگير است اما بخشندگى، حالتى اختصاصى است (شامل فرد يا افرادى محدود مى شود). پس، عدالت برتر است.
۲۵۰۵
عدالت و ايمان
قرآن:
«كسانى كه ايمان آوردند و ايمان خود را با هيچ ستمى نياميختند، ايمنى از آنِ ايشان است و ايشان رهيافتگانند».
حديث:
۱۲۱۱۲.امام على عليه السلام :عدالت، زيور ايمان است.
۱۲۱۱۳.امام على عليه السلام :عدالت، رأس ايمان و مجمع نيكيهاست.
1.غرر الحكم : ۵۸۴.
2.نهج البلاغة : الحكمة ۴۳۷.
3.الأنعام : ۸۲.
4.كشف الغمّة : ۳/۱۳۷.
5.غرر الحكم : ۱۷۰۴.